Hulpverleningszone VHP (Vesdre-Hoëgne & Plateau) en Hulpverleningszone WAL (Warche-Amblève-Lienne) bundelen krachten en kiezen voor VERDI als centrale alarmering en dispatching oplossing.

De zones VHP en WAL liggen in de provincie Luik en bieden hulp aan 26 gemeentes, die verspreid zijn over maar liefst meer dan 1.500 km2.

Voor de dispatching werkten de zones reeds centraal vanuit 1 fysieke locatie, echter elke zone had nog zijn eigen zonale alarmeringsoplossing/software. Om de service naar de bevolking te verhogen werd een aanbesteding uitgeschreven met toch welk enkele belangrijke klemtonen zoals :

• 1 centrale interzonale dispatching software die door beide zones transparant gebruikt worden.   Dit wil zeggen dat de software zich gedraagt als 1 geheel alsof er maar 1 zone is, maar dat deze ook tegelijkertijd overweg kan met zone specifieke vereisten die voor de andere zone niet van toepassing zijn (bvb specifieke uitruk, lokale noodweer werking,…)
  • Specifieke aandacht voor vrijwilligers aangezien veel posten enkel op vrijwilligers draaien. Eenvoudige interactie mogelijk rond beschikbaarheden, flexibiliteit in berekenen en oproepen van middelen afhankelijk van real-time incident/beschikbaarheid informatie, terugkoppelingsmogelijkheden bij oproep,…
  • Integraties met Track&Trace ; Telefonie; …
  • Volledige outsourcing van software en aansturing randapparatuur

Verdi werd gekozen boven alle andere leveranciers omdat zij de enige waren die ons hebben overtuigd dat zij onze business en onze noden tot in het kleinste detail begrijpen. Het is niet puur “een IT bedrijf dat een software heeft geschreven voor alarmering en dispatching”.

Verdi heeft deze kennis ook tijdens de demo  getoond aan de hand van specifiek op ons toegepaste scenario’s. Tijdens het selectie proces werden naast detail functionaliteiten ook bijzondere aandacht gegeven aan de user experience en dit zowel vanuit het oogpunt van de dispatcher als van de eindgebruiker. Ook daar was de VERDI software de beste keuze voor ons.

Frédéric Lex, responsable COSI