Vlaams-Brabant kiest voor VERDI-FIRE als PROVINCIALE Alarmering en Dispatching oplossing.

Brandweerzones in Vlaams-Brabant gaan voor provinciale alarmering en dispatching en kiezen VERDI-FIRE als oplossing

HVZ Vlaams-Brabant West en HVZ Vlaams-Brabant Oost zullen in de toekomst samenwerken vanuit 1 centrale dispatch. Deze zal bemand worden door dispatchers die de volledige provincie Vlaams-Brabant opvolgen en beheren in geval van brandweer en/of medische interventies.

Hiermee worden zij de 1e effectief operationele provinciale dispatch in België en waken zo over de veiligheid van 1.150.000 burgers gespreid over 2.100 m2 met in totaal 65 gemeentes. Reken daarbij ook nog de complexiteit van drukke autowegen die de provincie doorkruisen, grote seveso en andere bedrijven, de nationale luchthaven….. Een huzarenstuk dus, dat in handen is van de 1.200 brandweerlieden gespreid over 17 posten.

Om deze provinciale dispatching aan te sturen hebben de beide brandweerzones enkele maanden geleden 1 gemeenschappelijk lastenboek uitgebracht. De aandacht ging hierbij vooral naar sterke en doorgedreven functionaliteiten om te voldoen aan noden van de provinciale dispatch, als ook aan de afzonderlijke klemtonen die de zones zelf willen leggen. Belangrijk hierbij was ook de flexibiliteit van de oplossing naar de toekomst toe. De gewenste oplossing moet de veranderende organisatie en processen kunnen blijven ondersteunen en aansturen.

Via een doorgedreven aanbestedingsprocedure hebben verschillende partijen een schriftelijk antwoord gegeven op 580 functionele en technische vragen die gesteld werden in het lastenboek. Er werd ook een demonstratie van de oplossing gevraagd waarbij maar liefst 35 verschillende topics getoond moesten worden om de werking, haalbaarheid en gebruiksgemak in te schatten.

VERDI werd gekozen als beste overall oplossing om de komende jaren de provinciale dispatching aan te sturen.

We zijn uiteraard immens blij met deze beslissing. We hebben er zo een héél mooie VERDI referentie bij én krijgen de unieke kans om de 1e provinciale dispatch in België te mogen aansturen. We zijn vooral ook heel gelukkig omdat we vaststellen dat we met kop en schouders beter scoren dan de concurrentie op vlak van functionaliteiten. Dit sterkt ons in onze R&D strategie en aanpak. Dit is een immense opsteker voor alle teamleden en een mooie beloning na al het harde werk van de voorbije maanden.

Erik Buckens – zaakvoerder Verdi