Brandweerzone ZS de Wallonie Picarde kiest voor VERDI-FIRE

Brandweerzone ZS de Wallonie Picarde kiest voor VERDI-FIRE.

De provincie Henegouwen is onderverdeeld in 3 hulpverleningszones (Zone de Secours Hainaut-Est, Zone de Secours Hainaut Centre en Zone de Secours de Wallonie Picarde). Zone de Secours de Wallonie Picarde (WAPI) ligt aan de westkant van de provincie en is zo uitgestrekt, dat deze grenst aan zo maar even 6 andere hulpverleningszones in België én voor een groot stuk ook aan Frankrijk.

De zone kan beroep doen op 621 brandweermannen/-vrouwen, waarvan ongeveer 70% vrijwilligers zijn. Ze staan in voor de hulpverlening voor 320.000 inwoners verspreid over 19 gemeentes.

Om de werking van de zonale alarmering en dispatching van mensen en middelen te optimaliseren en perfectioneren werd uitgekeken naar een nieuwe oplossing.

Naast de uiteraard noodzakelijke functionaliteiten werden belangrijke klemtonen gelegd op het vlot kunnen samenwerken met de aangrenzende zones, aanpasbaarheid van het systeem aan de werking van de zone, integratie mogelijkheden met andere systemen en algemene usability.

VERDI-FIRE kwam als beste oplossing naar boven uit de verschillende kandidaat oplossingen.

Hiermee is ZS de Wallonie Picarde de 2e zone die kiest voor deze oplossing in de provincie Henegouwen (na ZS Hainaut-Centre), waardoor een naadloze samenwerking gegarandeerd kan worden.

“We zijn ongelooflijk blij met ZS de Wallonie Picarde als nieuwe klant. In het verleden hadden we eigenlijk nog nooit contact gehad met elkaar.  We merkten echter snel dat onze oplossing oprecht “best fit” is voor hen. Niet enkel door de gevraagde functionaliteiten maar er zal op termijn ook heel veel optimalisatie gehaald kunnen worden door interzonale en interprovinciale werking. Een incident en hulpverlening mag niet stoppen waar de zonegrenzen of provincie grenzen eindigen. Met VERDI-FIRE kan elke zone zijn eigenheid van werken behouden, en toch waar gewenst op een automatische manier samen werken met de buurzones.

We willen deze deal ook aangrijpen om te onderzoeken hoe we met Franse zones kunnen samenwerken want een incident… kent ook geen landsgrenzen.

Met deze overeenkomst versterken we ook ons partnership met Microsoft. De oplossing zal volledig extern gehost worden en Microsoft Azure zal hierbij een cruciale rol spelen. Dit is een tendens die we zien in de markt en lijkt ons ook een verstandige keuze. Zo kan de Hulpverleningszone zich focussen op hun core activiteiten, namelijk hulpverlening en kunnen we de volle verantwoordelijkheid nemen over de totaal oplossing.”

Erik Buckens